CASTING – proces przygotowania obsady i jego wpływ na film
Niedziela, 12:00 | 2.08 | Dostępne 90 miejsc
Czym tak naprawdę jest casting? Na czym polega proces budowania obsady, dlaczego jest to zawód twórczy i dlaczego jednak warto zatrudnić specjalistę.
Debiut – Short – Fabuła. Mikrobudżet – Film wysokobudżetowy czyli na czym polega i jak powinna wyglądać współpraca reżysera z reżyserem castingu.
Jak budować obsadę. Czy warto zapraszać gwiazdy oraz znane nazwiska do projektów niskobudżetowych?
Na te oraz inne pytania postaramy się odpowiedzieć. Szczerze i bez cenzury.
Ewa Brodzka reżyser castingu
Od prawie 40 lat pracuje przy produkcjach filmowych W tym czasie stworzyła obsadę do ponad 60 filmów fabularnych oraz seriali fabularnych.
Filmy, które obsadzała reprezentowały polskie kino na licznych festiwalach.
Wiele lat współpracowała z Andrzejem Wajdą obsadzając jego filmy, w tym nominowany do Oskara film “Katyń”.
Jako reżyser castingu tworzyła m.in. takie filmy: “Chłopi” D. Kobiela, “Cicha noc” P. Domalewski, “Jutro idziemy do kina” M. Kwieciński, “Julia wraca do domu” A. Holland oraz seriale “Chyłka”, “Diagnoza”, “Czas honoru” czy “Oficerowie”.
To z jej rekomendacji polscy aktorzy dołączyli do międzynarodowych produkcji. Jak choćby Agnieszka Grochowska czy Andrzej Chyra.
Odkryła wiele nowych talentów jak Zofia Wichłacz – doceniona przez Akademię za role w filmie “Miasto 44”, nagrodzona także prestiżową Nagrodą “Shooting Star” dla “najbardziej obiecującej, młodej aktorki europejskiej” wręczona na MFF w Berlinie. Ostatnio Akademia doceniła talent chłopca – Cypriana Grabowskiego, wyróżnionego Nominacją – Odkrycie roku za film “Ikar. Legenda Mietka Kosza”.
Otrzymała Nagrodę im. Weroniki Migoń za reżyserie castingu do “Cichej Nocy” Piotra Domalewskiego. Jest członkinią International Casting Directors Network (ICDN).
Paulina Krajnik reżyser castingu
Reżyserka obsady z dziesięcioletnim doświadczeniem w zawodzie, w jej filmografii są filmy cenione przez krytyków i nagradzane na festiwalach, głównie debiuty fabularne: “Dziewczyna z szafy” w reż. Bodo Koxa, “Nina” w reż. Olgi Chajdas, “Prime Time” w reż. Kuby Piątek, “Najmro” w reż. Mateusza Rakowicza, “Inni ludzie” w reż. Aleksandry Terpińskiej. Współpracowała z Agnieszką Holland, Jerzym Skolimowskim, Kasią Adamik, Agnieszką Smoczyńską.
Współtworzy też obsady produkcji międzynarodowych – fabuły i seriali.
Laureatka nagrody im. Weroniki Migoń za film “Nina” w 2019 roku.
Od 2021 roku pracuje ze studentkami/ami Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, prowadząc zajęcia fakultatywne “Przygotowanie do castingu”.
Członkini Casting Society of America.
Piotr Bartuszek reżyser castingu
Od 20 lat pracuje przy produkcjach filmowych polskich i międzynarodowych jako reżyser castingu.
Wśród bogatej filmografii polskiej warto wymienić współpracę z Anną Jadowską (“Dzikie róże” nagradzane na festiwalach międzynarodowych m.in. w Cottbus, Peczu, Sztokholmie, Paryżu, Chicago), Janem P. Matuszyńskim (serial “Król” oraz polski kandydat do Oscara 2021 “Żeby nie było śladów”), Tomaszem Wasilewskim (“Zjednoczone stany miłości”, nagrodzone m.in. Srebrnym Niedźwiedziem na Festiwalu w Berlinie, oraz nominacja do Europejskich Nagród Filmowych a także licznymi nagrodami aktorskimi w Polsce – na FPFF w Gdyni, Orłach czy Nagrodach im. Zbyszka Cybulskiego). Współpracował także z reżyserkami i reżyserami: Claire Denis, Emily Atef, Francoisem Girardem, Aleksandrem Sokurovem, Sergieyem Ginzburgiem i wieloma innymi, przy produkcjach zagranicznych. Współpracuje także z Akademią Teatralną wydz. Białystok oraz FilmAkademie Baden-Wuerttenberg w Ludwigsburgu (International Screen Acting Workshop).
Od lat prowadzi działalność edukacyjną i upowszechniającą wiedzę o “castingu”. Współautor licznych warsztatów oraz paneli na temat reżysera castingu. W 2021 zasiadał w Jury na Festiwalu Black Night w Tallinie, w sekcji Black Night Stars, promującej najciekawsze talenty aktorskie z regionu Morza Bałtyckiego.
Członek Europejskiej Akademii Filmowej EFA oraz International Casting Directors Network ICDN (członek zarządu niezmiennie od 2018).